La vie à la Côte d'Azur

Le vol et le premier jour

Goedemorgen allemaal!

De eerste dag zit er helemaal op en dag 2 begint alweer. Ik moet zeggen dat alles lekker soepel verloopt. Er wordt van me verwacht dat ik eerst helemaal op mijn gemak ben in de familie en mijn weg kan vinden in het huis. Daarna volgende taken, zoals ik het nu begrijp in maart pas. Dus lekker de boel verkennen nu :).

Mijn verhaal begint natuurlijk bij het vertrek afgelopen dinsdag om 18.45 uur. Dinsdagochtend stond nog wel behoorlijk in het teken van stress (mijn koffer bleek in één keer 3 kilo zwaarder dan de avond ervoor en overschreed daarmee het toegestane gewicht.. paniek!!!), maar na nog viermaal theedrinken bij verschillende mensen kon ik samen met mijn uitzwaaicomité mooi op tijd vertrekken. De reis richting Schiphol verliep behoorlijk stilletjes, wel een beetje raar idee toch. Op Schiphol werd mijn bagage afgeleverd en konden we nog even lekker genieten van een pizzaatje en iets minder van een bordje paella. Ook een kopje koffie ging er nog in voordat het tijd was om te gaan strippen voor de hekjes richting de gates. Pff, schoenen, riem, sieraden, sjaals, jas en vest moesten uit/af; jullie kunnen je vast voorstellen dat het even heeft geduurd voordat ik verder mocht ;). Toen kwam er nog even een stressmomentje: vlak nadat mijn gate geopend werd, werd er alweer omgeroepen dat hij ging sluiten. Natuurlijk was ik net voorbij de paspoortcontrole en moest ik helemaal achterin zijn (10 min lopen), nogmaals paniek!!! Het viel allemaal mee, ik mocht direct doorlopen, zo het vliegtuig in. Nog een pluspuntje was dat ik bij de nooduitgang zat en dus lekker veel beenruimte had. Direct naast mij zat niemand, dus dit zou een lekker ruim vluchtje worden. Er bleek helaas ook een minpuntje te zitten aan mijn mooie nooduitgangplek; ik kreeg allemaal extra instructies voor het openen van de deur en de weg naar de grond, voor het geval we in de problemen zouden komen. Gelukkig zat er een aardige jongen een stoel verderop waarmee ik mijn zenuwen kon delen :). Om 18.50 kwam het vliegtuig in beweging en na 30 minuten (!) taxiën gingen we dan eindelijk de lucht in. Nog geen 3 minuten in de lucht en we zaten midden tussen de wolken en de turbulentie; de lettertjes op mijn e-reader dansten voor mijn ogen, haha :). Even later (mijn boek was erg mooi, dus het leek maar een paar minuutjes) was de kustlijn van Frankrijk in zicht. De aanvlieg route was via zee (een donker zwart gat op dit tijdstip) en alle steden langs de kust waren prachtig verlicht. Ik ben er vrij zeker van dat ik Saint Tropez en Cannes tijdens de landing heb zien liggen :). Op het vliegveld was het nog even wachten op de koffers, voordat ik kon zoeken naar Valérie, Jules en het bordje met mijn naam erop. Helaas, ik kon ze niet vinden; gelukkig vonden ze mij wel. Leuke mensen, maar meine liebe, wat praten ze snel zeg. Ik heb alleen op de weg naar mijn nieuwe huis al 30 keer ‘je ne comprend pas' gezegd. Thuis aangekomen bleek dat ze nog wat lekkers te eten voor me hadden klaar gemaakt en daarna was het tijd om mijn slaapkamer (errug mooi) en bedje op te zoeken.

Na een heerlijke nacht werd ik voor de wekker wakker en kon ik direct beginnen aan het ontbijt bestaande uit (tot mijn grote verbazing) koekjes.. Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe het gezond kan worden gevonden, maar die kinderen in dit gezin ontbijten dus met koekjes en chocolade. Nu houd ik wel van koekjes en chocolade, maar als ontbijt.. nee. ‘Gelukkig' hadden ze nog wel een stokbroodje voor me; keihard, bah dat eet ik dus ook niet meer. De bakker is wel een eindje verderop, maar de volgende keer koop ik eerst brood voor ik het op eet. Vervolgens gingen de oudste kids voor de ochtend naar school en Valérie aan het werk, Jules was vrij en bleef bij mij. We hebben de step gepakt (mijn fiets is helaas nog niet klaar voor gebruik; hopelijk dit weekend wel) en hebben een stukje van de omgeving bekeken. Het was echt hartstikke warm buiten en mijn winterjas kon al direct de kast in. Het huis ligt op een behoorlijke heuvel en je kijkt zo op een rivier met daarachter het centrum. Het zijn nog niet echt bergen hier, maar flinke heuvels zijn toch wel aanwezig :). Na mijn step avontuur (dat af en toe veel te snel ging) heb ik mijn eerste maaltijd gemaakt, pasta voor de lunch met Ophélie. Tristan en Jules gingen met hun moeder ergens anders lunchen omdat Jules nog een verjaardagsfeestje had. De pasta werd erg goed ontvangen en Ophélie heeft zelfs 3 keer (!) opgeschept! 's Middags heb ik met veel pijn en moeite en steun van Ron mijn internet geregeld. Het wilde maar niet lukken met mijn computer en de sleutel die ik had gekregen tot het netwerk. Bleek achteraf dat ik niet helemaal goed had gelezen (of het handschrift was gewoon onduidelijk), want de M die ik had ingetoetst moest gewoon een 11 zijn; probleem opgelost :). De mailtjes en facebookberichtjes even gelezen, waarna Jules weer terug kwam. We hebben een uur ofzo met lego en auto's gespeeld en vervolgens een Vervolg op Jumanji gekeken, natuurlijk in het Frans nagesynchroniseerd. Gelukkig kende ik Jumanji anders had ik er vast niets van begrepen :). Het avondeten hoefde ik niet te verzorgen (Valérie kookt gewoon als ze thuis is) en het was erg lekker; flinke kippenpoten met gekookte aardappels en worteltjes (tot nu toe niet geheel onbekend eten).

Vanochtend mocht ik vroeg op (7.15) om een heerlijk ontbijt met mueslireep en banaan naar binnen te werken en met Jules naar school en kinderdagverblijf (voor februari alleen nog) te gaan. Ik moet nog wat dingetjes tekenen, zodat ik hem gewoon op kan halen van school. Zometeen ga ik even strijken en dan op zoek naar een lekker broodje in het dorp :).

So far so good,

Yvonne

Reacties

Reacties

Frank

Hee Yvonne,

klinkt allemaal erg goed zo te horen! Geniet er van, en kom je er niet helemaal uit wat betreft het Frans, dan mag je me altijd bellen haha;) Geniet er van!

Groetjes!

Dolf en Annette

Hoi hoi, nou menig kind hier zou blij zijn met zo'n ontbijtje hahaha. Fijn dat het weer daar al zo lekker is, hier is het nat en koud. We hebben genoten van je 1e ervaringen.

Groetjes XXX

Dolf en Annette

Yvonne, hoezo gaat Jules naar het kinderdagverblijf???? Hij is 8 jaar, Of is het net als hier een soort van BSO>

Daniëlle

Hey lief schoonzusje.. Fijn te horen dat je goed aan gekomen bent en dat het tot nu toe lekker soepel verloopt. Leuk om te lezen hoe je het daar zo meemaakt. Ik hou je site dagelijks in de gaten.
Dikke kus ook van Inge en Nathan, Daan

Caroline

Klinkt goed allemaal! Ben benieuwd naar foto's

Ellen Bouwhuis

Hoi Yvonne,
Wat ontzettend leuk te lezen dat je goed bent ontvangen in La Douce France.
Het is ook erg luek je dagboek te lezen.
Ik hoop dat je gauw je draai zult vinden, maar heb daar alle vertrouwen in! Heel veel werkplezier Yvonne!

oma en opa Soer

Hoi Yvonne,

Wij zijn bij Dolf en Annette en hebben jou verhalen gelezen, prachtig hoor.
We staan er versteld van dat je het zo mooi kunt vertellen.
Wij wensen je daar veel plezier,

Dikke kus van oma en opa.

Trudie Reinshagen

Hey Yvonnne,
Wat schrijf je leuk en wat had ik je graag bij de douane gezien tijdens het uit en aan trekken van de extra bagage HAHA
Maar fijn dat je het een beetje naar je zin hebt. De eerste indruk is toch best wel belangrijk..Liefs Trudie

Yvonne

Jaja,
Het was inderdaad wat bij de bagage:)
Opa en oma, ik was helaas niet op facebook vanmiddag, maar fijn dat jullie het ook hebben meegekregen.
Morgen de eerste taalles!:)

Hennie

Hey wat leuk Yvonne om nu al een berichtje uit Frankrijk te ontvangen.
Fijn dat je reis voorspoedig is verlopen en dat je nu nog effe rustig aan kan doen. We houden je in de gaten....

Oostje

Haha, erg herkenbaar dat ontbijt. In Barcelona was dat precies herzelfde. Pas maar op dat je niet 10 kilo dikker terug komt!;)

Beppe en Kees

Wij hebben jouw prachtige verslag gelezen. Ga zo door. Mooi dat je een goede reis hebt gehad en dat het daar wel leuk lijkt en je het daar naar de zin hebt.

Groetjes,

Beppe en Kees

Marije Dijkstra

Hee Yvonne!
Een leuk reisverhaal heb je gemaakt! Heb je het leuk daar? :) kan je het Frans steeds beter verstaan ; p?

Liefs

Marja

Ja ik ben nu ook overstag en ben faceboek bezoeker geworden, wil je natuurlijk wl volgen:) Mooie start en goed dat je al sportief bezig bent, ben je naar de Bingo geweest???:)) Gr van ons "TERM".

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active