La vie à la Côte d'Azur

De eerste week

Coucou tout le monde!

De eerste week zit er helemaal op en ik moet zeggen dat ik steeds beter op mijn gemak ben. Het enige dat ik nog vrij lastig vind is, is Jules op tijd bij de bus te krijgen 's ochtends :). Het is 2 keer mislukt en dat betekent dat ik hem mag (of eigenlijk moet) brengen. De eerste week is wel lekker rustig verlopen en draaide vooral om het wennen aan het huis, de familie, het dorp en natuurlijk de Franse taal. Ik merkte dat ik me de eerste dagen wel wat alleen voelde, maar op het moment heb ik het druk genoeg om maar een uurtje tijd te hebben voor een nieuw verhaal :). Goed nieuws als je het mij vraagt ;). De taal begint al aardig te wennen, hoewel praten nog erg lastig is en op het moment dat er snel gesproken wordt, raak ik wel snel de weg kwijt. Maar ik leer ook aardig veel nieuws, bijvoorbeeld ‘coucou' (Dit zeggen de Fransen in plaats van bonjour of salut als ze iemand goed kennen, zo ook in dit gezin).

Wat heb ik dan de hele week uitgespookt? Nou, allereerst stond vrijdag mijn eerste les van de taalcursus op het programma! Heel erg spannend vond ik het. Valérie heeft me afgezet in Saint Raphael, waar de cursus plaatsvindt, en na een kopje erg smerige cappuccino (we waren drie kwartier te vroeg dus ik heb eerst even en barretje opgezocht) begon dan de les. Normaal gesproken zitten er 6 mensen in mijn klas, maar deze keer waren we met z'n drieën (Jessica (Mexico), Grou (Noorwegen), Marie de docente en ik. De les duurde twee uur en na afloop ontplofte mijn hoofd zo ongeveer; alleen maar Frans twee uur lang, luisteren en spreken, pff. Goed excuus om even (3,5 uur aangezien dan pas de eerstvolgende bus terug ging) lekker uit te waaien op het strand van Fréjus en Saint Raphael; HEERLIJK! Na een flinke wandeling heb ik nogmaals een cappuccino (van 4 euro!) geprobeerd, maar ik ben eruit dat ze hier niet snappen hoe ze die moeten maken, c'était terrible. Terug in LaMotte bleek dat er Bingo op het avondprogramma stond. Natuurlijk heet het hier anders (la kien) en bleef de activiteit een verassing tot ik ter plaatse was. Het hele dorp was uitgelopen en het was erg gezellig en fanatiek.

Het weekend begon met een rondje hardlopen richting het aangelegen dorp le Muy, iets groter dan LaMotte en net zo stil. Na afloop ben ik met Valérie richting Fayence gereden (20 min.) en hebben we bij een voetbalwedstrijdje van Jules gekeken. Omdat de kids bij hun vader bleven vandaag nam Valérie me mee naar de plaatselijke sauna. Erg lekker (onder andere voor mijn nogal pijnlijke spiertjes), erg druk en erg veel badkleding. Blijkt dat de mensen hier een beetje schaamte voelen als ze naakt rond moeten lopen, haha :). Zondagochtend mocht ik uitslapen, wat ik dan ook maar ter harte heb genomen, 11.00 uur. Vervolgens naar de markt in le Muy gesneld voor verse kip en groente en slenteren langs ik weet niet hoeveel kraampjes met erg leuke kleding en schoenen. Ik weet wel waar ik volgende week zondagochtend te vinden ben :). 's Middags heb ik bijna 3 uur op Jules' favoriete plek doorgebracht, namelijk het skatepark. Met de trottinettes (stepjes) gingen we (jaja, ik ken al een paar trucjes) bultje op en af. Wel een beetje ruzie moeten maken om weer richting huis te kunnen.

Het weekend ging in razend tempo voorbij en mijn eerste echte werkdag stond voor de deur, wat betekent dat ik vroeg mijn bed uit moet om Jules op tijd op school te krijgen, dat er veel strijkwerk op mij ligt te wachten en dat ik mag koken. Het was de 2e keer dat ik de maaltijd hier heb verzorgd en ik heb nog nooit zoveel complimentjes gehad (bravo, bravo, c'est trop bon, j'aime) in mijn hele kookcarrière. Om 22.00 had ik een skype date met mijn familie in NL, erg leuk ondanks dat de techniek niet helemaal wilde meewerken :). Was wel blij dat ik jullie even kon zien.

Omdat de juf van Jules dinsdags ziek was, heb ik de hele dag met hem doorgebracht. We startten met karaoke (ik mocht na 1 keer al ophouden omdat het niet goed genoeg was), gevolgd door ‘just dance' op de Wii (waarbij ik Jules' ass kickte!), een naarstige zoektocht naar l'essence (benzine; erg belangrijk als je een stukje wilt rijden en ik had echt nog maar heeel weinig over) en de hele middag op het skatepark met Jules en Bastian (beste vriend). 's Avonds stond er tennis op het programma, maar ik was toe aan wat tijd voor mezelf en heb Jules alleen gebracht en gehaald (erg hè..). Deze avond had ik om 22.00 uur wederom een skypedate, maar deze keer met Patrick :):):), erg gezellig! We hebben veel te lang gekletst, maar gelukkig kon ik woensdag weer uitslapen. Bastian bleef logeren en de kids redden zich op zich wel prima met z'n tweeën. Op woensdag hebben de kinderen hier helemaal geen school. 's Middags heb ik patat gemaakt met kipnuggets (schijnbaar zijn de kroketten hier alleen voor de hond..) en daarna stond er voetbal op het programma. Na nog wat strijkwerk ben ik lekker gaan kijken (vooral omdat het gewoon 21 graden was buiten met een heerlijk zonnetje :). De training was erg leuk om naar te kijken trouwens; en dat voor voetbal. Weer thuis wilde Jules persé een boomhut bouwen en natuurlijk moest ik helpen, hoog in de boom. Echt niet! Ik heb hem pen en papier aangereikt (vroeg hij om, om voor mij onbekende reden) en heb op veilige afstand lekker een broodje gegeten. Later hoor ik een flinke dosis gegil en Jules die hard langs mij heen rent ‘je n'ai pas écris, je n'ai pas écris' (ik heb het niet geschreven). Bleek later dat Tristan het papiertje, een liefdesbriefje, uit zijn handen had gegrist haha.

En dan komen we alweer aan bij vandaag. Vandaag was Jules hartstikke traag en de bus was dus niet haalbaar. Ik hoefde hem alleen niet te brengen deze keer. Nadat Valérie Jules mee had genomen naar school heb ik wederom mezelf op strijkwerk gestort (warempel nog meer overhemden dan thuis :S) en heb ik de ramen ook maar eens onder handen genomen. Het laatste nieuws is dat ik nu net terug ben van een rondje hardlopen (ik heb gelukkig een iets leukere warming-up gevonden; Just dance op de Wii blijkt een complete work-out) en straks ga kaasfonduen met erg zere kuiten :). Ik ben erg benieuwd! Morgen weer taalcursus!!

Bisous!

Reacties

Reacties

Quenda

Vonne!
Is Jules een beetje een leuk ventje?
Je brengt wel veel tijd met hem door zeg!
En 21 graden whaaaaaa :)
Tot de 12e van mei, alhoewel ik liever thuis de kampioenswedstrijd speel hihihi

oostje

Leuk leuk! En vooral ldat lekkere weer klinkt heerlijk... Regel maar snel een place to stay, dan regel ik mensen die jou vast willen komen opzoeken!;)

Yvonne

Hahaha, denk dat ik er wel een in kan vullen:) Jules is wel heel leuk ja. Beetje verwend en ongeduldig, maar heel vrolijk en lief:)
Thuis is wel beter ja.. Zal wel ff kijken of dat in het schema kan:)

Marije Dijkstra

Wat een leuk verhaal weer! En wat mooi dat je bet zo leuk hebt in Frankrijk!
En ook leuk dat je met Jules veel dingen onderneemt!
Succes met je taalcursus ;)
Liefs

Nikki

Hee!!
Lekker druk zo te lezen..beterr!! Ben heel benieuwd naar je trucjes ;) haha!
Zet je er binnenkort ook nog wat foto's op??

Kusss

Frank

Goed te lezen Yvonne!:D
Geniet er van!

Caroline

Leuk hoor! Klinkt goed. Als je terug bent moet je maar eens voor ons koken haha. Fijn dat je het naar je zin hebt. komen er nog foto's?

Yvonne

Ben druk bezig met de foto's:) Heb er inmiddels al zoveel dat ik een selectie moet maken:)

Caroline

ja, dat heb je snel, anders kijken we als je terugbent!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active