La vie à la Côte d'Azur

Salut!

Op deze weer erg zonnige, maar wel erg winderige (de was waait hier bijna van de lijn..) donderdag 22 maart 2012, is het weer tijd voor een kleine update vanuit LaMotte, France. Inmiddels heb ik mijn ritme aardig te pakken hier en voel ik me al helemaal het huisvrouwtje, haha. Voor de kids is de school op de 12de weer begonnen en het ritme van 's ochtends vroeg op om Jules om 8.10 uur naar de bus te brengen, tussen-de-middag het eten verzorgen en 's middags na 16.30 uur een aantal spelletjes te spelen, bevalt me wel prima. Nadat Jules is vertrokken, staat de ochtend voor mij in het teken van de ontbijttroep opruimen, de was wegwerken en stofzuigen. Vervolgens pik ik Jules op van school, eten we wat (meestal pasta of crêpes; we zijn allebei inmiddels echte sterren in het maken van crêpes, ze vliegen de lucht in en landen perfect in de pan of op het bord!) en spelen we een spelletje (Wii sport, The Voice, PSP Spiderman). Nadat ik Jules weer heb gedropt op school heb ik 3 uurtjes die ik meestal gewoon aan mezelf besteed; hardlopen (warming-up met Wii Just Dance bevalt prima en de push- en sit-ups heb ik er ook maar ingehouden ivm met alle extra crêpe calorietjes), verhaaltje schrijven voor jullie mensen in NL, lekker wandelen naar het dorp om eindelijk weer een lekker broodje op te peuzelen, huiswerk maken (jaja), boekje lezen (op het moment lees ik ‘One flew over the Cuckoo's nest'. Dit boek moet erg goed zijn, maar om eerlijk te zijn snap ik daar geen koekoek van.. Toch maar even uitlezen, daarna op naar Harry Potter in het frans!), en rendez-vous'tjes plannen met au pairs in de buurt (Nog steeds erg lastig met de verschillende werktijden. De meeste au pairs zijn in het weekend wel vrij; ik vaak niet). Rond een uurtje of 7 wordt er gekookt (door mij, door Valérie, of door ons 2-en) en na het eten heb ik nog net tijd voor een filmpje of facebook (af en toe is het al 22.00 uur) en daarna is het alweer tijd om te vertrekken naar dromenland.

Ik ben er inmiddels achter dat ik het echt getroffen heb met mijn familie hier. Ten eerste passen we nog steeds goed bij elkaar en ik heb nog geen dingen ontdekt die me tegenstaan. Ze doen me eigenlijk wel een beetje aan thuis denken. Het oudste meisje is vrij slim, erg onafhankelijk en gewoon aardig (just like me, haha:P), de oudste jongen is meestal nogal nors en altijd druk met z'n kameraden en videogames (Dennis), en Jules is de jongste en een grote ondeugd waar je moeilijk nee tegen kan zeggen (Stefan). Daarnaast is mijn Maman d'accueil (gastmoeder) lichtelijk overbezorgd, net als mijn ouders.. Ze heeft een erg drukke baan en 3 kids, maar toch weet ze nog wat tijd te vinden om zich druk te maken om mij. Als ik alleen op pad ga dan zegt ze wel 10x dat ik echt moet bellen als er iets is en dat ze me dan komt halen. Toch ook wel geruststellend.

Ten tweede hoor ik van andere au pairs dat ze vaak eenzaam zijn, doordat ze helemaal geen contact hebben met de ouders. Bij een van de meiden praten de mensen helemaal niet met haar en bij een ander zijn de ouders gewoon nooit thuis; de kids worden grootgebracht door 3 verschillende nanny's, OMG.

In het begin ging het wel een beetje lastig om wat mensen van mijn leeftijd te vinden; in La Motte lijken ze gewoon niet te bestaan (waarschijnlijk doordat ze na de middelbare school (lycée) vertrekken naar een andere stad om te studeren), dit vind ik eigenlijk nog steeds wel jammer. Gelukkig zijn er meer au pairs in frankrijk en inmiddels heb ik een meisje gevonden waar ik erg goed mee op kan schieten (er zijn er nog meer, maar ik heb nog geen mogelijkheid gehad daarmee te meeten. Afgelopen dinsdag zou ik naar Claudia gaan, maar doordat we geen telefoonnummers hadden uitgewisseld en ik eerst verdwaald was en daarna in de file belandde en dus veeeel te laat was, ging dat niet door helaas) en waarmee ik afgelopen weekend Nice mee onveilig heb gemaakt, Jeanette uit Mexico. Om 10.30 hadden we afgesproken op het station van St Raphael om te vertrekken naar Nice. Jeanette heeft een kortingskaart waardoor ik ook voor de helft van het geld mocht reizen (lekker extra bolletje ijs..). Helaas begon de dag al goed en hebben we heel subtiel onze trein. Dan maar in St Raphael een vroege lunch met een stokbroodje tonijn en ice tea. De volgende poging om de trein te halen lukte wel en om 14.30 uur liepen we de stad binnen. Direct maar even het hostelletje bezoeken om een bed te regelen (gelukkig net op tijd ivm St Patrick's Day; ze hadden nog net 2 bedden voor ons). Jeanette wilde wel in het hostel slapen waar ik de vorige keer al alleen was geweest en volgens haar was het echt ongelooflijk wat je voor je geld krijgt daar. Nadat we onze jassen hadden gedropt, hebben we lekker een ijsje gehaald (voor mij de smaken pina colada, cacoa, en caramel beurre salé en voor haar viooltjes), waarna we al sjokkend over het strand (er was warempel een of andere gast die ging zwemmen; het is hier misschien wel aardig warm, maar voor zwemmen moet je behoorlijk fou (gek) zijn volgens mij), de haven van Nice even op ons gemakje hebben bekeken. Teruggekomen in het hostel maakten we kennis met Paulo, die toevallig net als Jeanette uit Mexico komt. Ook de gekke Italiaan was er weer en hoewel ik niet helemaal op zijn gezelschap zat te wachten hebben we met z'n 4-en gegeten; Kebab!! Heerlijk! Daarna nog ff wat drank gescoord in een of andere supermarkt en vervolgens wat serietjes gekeken in het hostel (‘Friends' en ‘Two and a half men' in het frans, wat een verademing.. ahum). 23.30 uur: Tijd voor Sortir (stappen)!! Jeanette was al eerder in Nice geweest en wist wel een aantal leuke tentjes. De eerste was Sancas, een club waar salsamuziek werd gedraaid. We zijn hier gebleven tot we eruit gekickt werden; 02.30. Via het strand zijn we teruggewandeld naar het hostel, waar bij mij om 04.00 uur de luikjes dichtgingen. De volgende ochtend veel te vroeg genoten van een lekker cruesli en toast ontbijtje om rennend de trein van 10.01 te halen richting Les Arcs (Jeanette mocht 2 haltes eerder eruit in St Raphael; Nadat we hebben afgesproken om tijdens het filmfestival zo veel mogelijk in Cannes te zijn om alle beroemdheden (ik ga voor een glimp van vampire Robert Pattinson, haha) te spotten). Daar zou ik worden opgepikt door Valérie omdat er op zondag geen bussen rijden naar La Motte (gat..). Vervolgens lekker gelunchd met haring en auberginepuree voor een goed begin van carnaval! Jules was verkleed als Iron Man en ik wilde natuurlijk niet achterblijven, dus ik had mezelf ook een Iron (wo)Man maskertje aangemetenJ Carnaval was wel erg leuk. De optocht was ietwat klein, maar er was een kermis en als afsluiting werd de ‘bon homme du carnaval' onder luid gejuich in de fik gestoken om het einde van de winter te vieren en het begin van de lente/zomer in te luiden. Weer thuis gekomen, heb ik me een aantal uurtjes teruggetrokken (met 4 uurtjes slaap ben ik niet echt ‘en forme' zeg maar..).

Dan tot slot zijn er nog de taalcursussen die ik wel echt helemaal geweldig vind. We hebben een leuk groepje en ik vind het heerlijk om in het Frans te babbelen en nieuwe dingen te leren (ik geloof dat de student in mij nog niet helemaal is vertrokken..). Verder heb ik na de taalles nog 4 uur voor mezelf in St Raphael omdat na die 4 uur pas de eerstvolgende bus naar La Motte gaat (gat..). Afgelopen vrijdag heb ik een fiets gehuurd in St Raphael (ik was wel even vergeten dat er een borg betaald moet worden voordat je op pad mag (maar liefst 200 E); dus dat moest ik eerst nog even pinnen) en ben ik naar Fréjus: Vieille Ville gefietst (de eerste keer in 5 weken tijd!!!; Een week eerder heb ik geprobeerd te voet hiernaartoe te gaan, maar dat was echt veel te ver). Ik heb Villa Aurélienne bekeken en daar een heerlijk broodje gegeten in het park, de Arénas (stond helaas helemaal in de steigers, maar gelukkig is mijn geheugen prima en kon ik me de keer dat we er met paps en mams waren nog een beetje herinneren) en het Amphithéàtre bekeken. Ook het cloître (klooster) en het musée archéologique heb ik op m'n gemakje bekeken (ik mocht voor de helft van het geld alle bezienswaardigheden bezoeken, omdat ik jonger dan 26 benJ).

Morgen staat er weer een taalles op het programma en ga ik denk ik weer een fietsje huren om de andere kant van St Raphael te bekijken; dat beviel prima namelijk! Het huiswerk voor de taalcursus is ook wel erg leuk, vooral ook omdat ik hetzelfde moet maken als Jules (aan de ene kant wel beetje jammer dat ik hetzelfde niveau heb als een 8-jarige, aan de andere kant wel gezelligJ). Vandaag heb ik me ingeschreven bij de plaatselijke bibliotheek voor een heel jaar voor wel 3 hele euro's en mag ik 20 boeken en 2 dvd's per maand lenen. Ik kan niet wachten om te beginnen in Harry Potter 1: à l'école des sorciers!

À la prochaine fois!!

Bisous!

Reacties

Reacties

Hanna

Hey Yvonne!
Dat klinkt echt alles super leuk wat je hebt te vertellen uit Frankrijk!
Ik vind ook dat je het op een heel leuk manier omschrijft - ik heb bijna het gevoel ik ben er zelf bij geweest ;)
En ik moest zo lachen om jou familie-vergelijking :D
Ik ben blij dat het jou zo goed bevalt en het verstout mij wel een beetje voor mijn stage-tijd ;)
Verder natuurlijk heel veel plezier! Ben benieuwd wat je nog mee gaat maken en natuurlijk of je Edward gaat zien :D
Groetjes uit Enschede X

tante sjoukje

he yvonne echt leuk als ik lees wat je allemaal beleeft ik wil ook nog een keer naar zuidfrankrijk, ik moest ook erg lachen om de familievergelijking, voel je je in ieder geval thuis groetjes ook van oom johannes en aukje

gerrie en theo

hoi yvonne weer een leuk verhaal ,je hebt je familie dus meegenomen naar frankrijk . leuk dat je naar can gaat en dat je het naar je zin hebt . de groetjes en een dikke kus van ons doei.

Wendy

Heyy Yvonne,

Wat een geweldig verhaal weer!!!!
Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
Het kan ook heel anders ( zoals je de verhalen van anderen al hebt gehoord!!) Je hebt het dus ook super getroffen!!!!!

Veel plezier nog!!!!

xxx

Trudie

Hey Yvonne, Voelt toch wel fijn denk ik dat je in je leenfam. zoveel van thuis terug ziet. Je verhaal was weer erg leuk en als je het leest proef je echt dat je het naar je zin hebt in Frankrijk. Overigens ook leuke foto's. Veel plezier verder en au revoir ( ik hoop dat ik het goed heb geschreven haha)

Marja

Klinkt als een lange lange vakantie, geniet er naar van!!! Groetjes van ons vieren TERM:) dit schreef ik ook al bij een foto, maar het hoort natuurlijk hier thuis:)) gr. Marja

ellenbouwhuis@home.nl

Hoi Yvonne,
Je schrijft erg leuk! Nu is dat wat je onderneemt ook erg leuk, maar je manier van schrijven boeit! Dus, misschien moet je maar een column schrijven voor Libelle (ha ha)! Lekker oubollig of niet! Ik wens je veel plezier nog deze week en zie je binnenkort op het feestje van je moeder. Groetjes, Ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active