La vie à la Côte d'Azur

Car je recommencerai… (Délit; Amel Bent)

Okeej.. De tijd is weer aangebroken voor een verhaaltje uit het zonnige Frankrijk. O nee, ik vergis me. De zon schijnt tegenwoordig alleen in Nederland en hier blijft het weer verschrikkelijk onaangenaam (om het maar enigszins netjes uit te drukken). De maand mei lijkt geen garantie voor mooi weer. Gelukkig heeft deze maand ook een aantal voordelen gehad en betekende het voor mij dat er wel heel veel uitjes en leuke dingen op het programma stonden. Tussen het eten van de bouillabaisse in Marseille, genieten van de zon op een boot in St. Tropez en een korte vakantie in Nederland, moest er natuurlijk wel een beetje gewerkt worden, mais quand même ;).

Ik begin maar bij het begin van de maand, woensdag 2 mei. De verjaardag van Valérie (Ik heb haar een thee- en handdoek uit NL en een smoothie‘kook'boek gegeven: ‘Oh, Yvon, c'est trop gentille! Merciiii!') stond in het teken van een universitaire toelatingstest van Ophélie in Marseille en raad eens wie er mee mocht: Ja hoor, de fille au pair (Samen met Ophélie, Jules en Olivier gingen we op pad). Nadat ik op subtiele wijze had aangegeven dat er dan eigenlijk wel bouillabaisse gegeten moest worden als déjeuner, heeft vaders een mooi plekje kunnen reserveren in, jawel, het beste restaurant van Marseille (J'étais très très contente). Nadat Ophélie haar eerste interview had gehad mochten we plaatsnemen voor een heerlijk visje (dat overigens ter plaatse gefileerd werd) met bijbehorende soep (Trop bon!). Vervolgens de stad ook nog een beetje verkend, met onder andere de oude haven, het plaatselijke winkelcentrum (er moest nog een cadeautje voor moeders worden gekocht) en een prachtig uitzicht vanaf een balkon van een kennis van Olivier. Dit alles natuurlijk in een Mercedes cabrio..

Later deze week stond er nog een tripje ‘huis-, tuin- en keukenwinkel' in Cannes op het programma, gevolgd door een tripje au bord de la mer met veel te mooie ‘ik heb ogen tekort' uitzichten en als afsluiter een repose op het strand; Wederom met Jules en Olivier. En in dezelfde week heb ik mijn kennismakingslessen tennis gehad. Ik merk dat ik toch wel iemand nodig heb die mij een flinke schop onder m'n kont geeft als het op sporten aan komt, en de lessen zijn mij erg goed bevallen. Bovendien, als de tennisleraar je complimenten geeft als ‘Magnifique! C'est une geste comme Roger Federer!', moet je de sport wel leuk vinden. Ik wil dus ook graag de lessen voortzetten :).

Tot slot was deze week erg opwindend omdat de ‘deuxième tour d'élections' op het programma stond en heel Frankrijk in rep en roer was over de mogelijkheid dat François Hollande kon gaan winnen (Wat echt niet mocht gebeuren). Op zondag 6 mei was het dan zover en om 20.00 uur zat iedereen muisstil voor de televisie. Deze stilte werd gevolgd door geschokte blikken en uitlatingen als ‘On est dans la merde!' en ‘On va déménager!'.

In de tweede week van mei brak mijn welverdiende vakantie aan naar het zonnige en warme Nederland. O nee, ik vergis me. Deze week was het nog niet zo zonnig in NL en op dag 1 van mijn heerlijk vakantie, kwam ik ‘totalement trempée' thuis; wat het ik dat toch gemist, zeg :). Om eerlijk te zijn had ik niet zo heel veel zin in mijn vakantie en in het vliegtuig vroeg ik mij dan ook ten zeerste af wat ik in hemelsnaam in Nederland te zoeken had, behalve dan het weerzien met familie, vriendjes en vriendinnetjes en natuurlijk mijn lieve vriendje. Ik ben er nog steeds niet achter, maar na een ietwat vreemde eerste dag (waarin dat lieve vriendje me de schrik van m'n leven gaf), werd alles al heel snel weer heel normaal en heb ik een erg leuke week in NL beleefd; met erg weinig slaap en veel feest en geklets. Allemaal bedankt voor jullie bijdrage daaraan. Het feestje van mams 50ste verjaardag vond ik erg geslaagd en zelfs de zaterdagavond was errug gezellig, na een ongelooflijke en nogal pijnlijke nederlaag van mijn lieftallige team in de kampioenswedstrijd. Ik zag dat er afgelopen weekend netjes gewonnen is en ik ga ervan uit dat jullie 3 juni een lekker feestje ter ere van het kampioenschap en de promotie vieren. Ik hoop dat jullie dan ook een klein beetje aan mij denken ;).

Op dit moment is de 4de week van mei alweer aangebroken en na een erg zonnige en gezellige vorige week, is mijn vaste ritme weer aan het terugkomen. Het normale school- en werkschema is weer begonnen en er loopt me lekker niemand voor de voeten, wat een leventje :). Vorige week heb ik nog een heerlijk dagje toute seule in Antibes doorgebracht, nadat bleek dat de aansluiting tussen vliegtuig, bus, trein en bus niet zo heel geslaagd was. Ook stond St. Tropez op het programma op hemelvaartsdag. Samen met Pia heb ik de boot in St. Maxime gepakt, om vervolgens het vissersdorpje nogmaals van dichtbij te bekijken. Op deze dag werden de vissers en het leger geëerd (wat mij betreft een vreemde combinatie, maar goed) door middel van (ik denk) plaatselijke muziek en saluutschoten (hierdoor moesten we wel een uur in de kou op de boot terug wachten, incroyable et froid!). Tot slot heb ik afgelopen zaterdag een trein met slechts een uurtje vertraging naar Nice gepakt om daar een gezellige laatste avond salsa te dansen samen met les filles Pia en Jeanette (Jeanette gaat volgende week naar huis; Mexico). Na een veel te lange championsleaguewedstrijd, waardoor de salsa werd verplaatst, hebben we nog een paar uurtjes heerlijk gedanst. De meiden wilden de volgende dag niet mee naar het filmfestival in Cannes (zij hoeven volgende week niet te werken), maar omdat ik toch graag de sfeer daar wilde proeven, heb ik gezellig in m'n eentje, in de stromende regen, sterren bewonderd waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik vond het helemaal geslaagd :). In de trein terug was het alleen wel verrekte koud, haha. Ik ben nog steeds wel een beetje deçue dat ik vrijdag niet die kant op kan om Robert Pattinson in real life te bewonderen. Maar zoals een vrouwtje in het plaatselijke museum zei over mijn malchance: ‘c'est le magie du festival' en er komt vast een andere keer dat het wel kan :).

Je vous embrasse!

Reacties

Reacties

Annette

Dat was weer een leuk verhaaltje over de maand mei :-)). En hoe zit het met de bami en nasi, heb je ze dat al voorgezet?? Ben zeer benieuwd wat ze daar van vinden, zal wel heel anders zijn dan dat ze daar eten. Het weer is hier heerlijk, vandaag zelfs 27 graden. Kunnen wij eindelijk eens goed genieten van de zon. Ik wacht met smart op je volgende verslag.

Groetjes XXX

Yvonne

Ik heb nog geen tijd gehad voor nasi/bami en wil dan wel met de goede groenten en de goede mie haha. Daarvoor moet ik eerst de winkel uitpluizen :) Maar gaat zeker komen; heb zelf ook zin om te eten haha :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active